محرکا موادی هستن که باعث تحریک سیستم اعصاب مرکزی می شن. خیلی از محرکای موجود در دانه قهوه، در نوشیدنی پایانی هم پیدا می شن. بعضی از اونا که می تونن بر سوخت وساز اثر بذارن، عبارت ان از:

  • کافئین: زیاد ترین ماده محرک در قهوه س.
  • تئوبرومین: زیاد ترین محرک در دانه کاکائوه. این ماده در مقادیر کمتر در قهوه هم پیدا می شه.
  • تئوفیلین: این ماده محرک در قهوه و کاکائو پیدا می شه. تئوفیلین واسه درمون آسم مورد استفاده قرار میگیره.
  • کلروژنیک اسید: یکی از محرکای اصلی موجود در قهوه بوده که می تونه سرعت جذب کربوهیدرات رو کاهش بده.

مهمترین ماده در بین این مواد، کافئینه که قدرت بالایی داره و به طور دقیق بررسی شده. کافئین یک انتقال دهنده ی عصبی مهارکننده به نام آدنوزین رو غیرفعال می کنه؛ با غیرفعال شدن آدنوزین، فعالیت نورونا زیاد می شه و انتقال دهندهای عصبی ای مثل دوپامین و نوراپی نفرین آزاد می شن. آزادشدن این انتقال دهندها باعث افزایش انرژی و هوشیاری می شه. درنتیجه کافئین باعث می شه حتی در زمان خستگی هم بتونین به فعالیت خود ادامه بدین.

کافئین می تونه کارکرد ورزشی رو به طور متوسط ۱۱ تا ۱۲ درصد بهبود بده.

قهوه به جدا سازی ی بافت چربی کمک می کنه

کافئین با تحریک دستگاه عصبی، باعث ارسال سیگنالایی به سلولای چربی شده و موجب شکستن اونا می شه. این ازطریق افزایش هورمون اپی نفرین در خون اتفاق میفته.

اپی نفرین که با عنوان آدرنالین هم شناخته می شه، از راه خون به بافت چربی میره. در اونجا بافت چربی رو شکسته و اسیدهای چرب رو به داخل گردش خون آزاد می کنه.

البته تا زمانی که کالری دریافتی تون بیشتر از کالری مصرفی باشه، آزادشدن اسیدهای چرب به تنهایی نمیتونه کمکی به کاهش وزن بکنه. واسه کاهش وزن باید انرژی مصرفی تون بیشتر از انرژی دریافتی تون باشه. مصرف مکملای چربی سوز و کافئین می تونه به عنوان یک راه حل مکمل، روند کاهش وزن رو سرعت دادن کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   فوبیا چیه؛ آشنایی با شکل های مختلف مشکل ترس و راههای علاج اون 

کافئین می تونه میزان سوخت وساز رو افزایش بده

هرچه میزان سوخت وساز بدن در حالت استراحت (RMR) بیشتر باشه، راحت تر می تونین وزن کم کنین و بدون افزایش وزن، بیشتر غذا بخورین.

طبق تحقیقات کافئین می تونه میزان سوخت وساز بدن در حالت استراحت رو ۳ تا ۱۱ درصد افزایش بده. مقادیر بالاتر کافئین، اثر بیشتری داره.

بیشتر این افزایش در سوخت وساز، به دلیل افزایش چربی سوزیه. متأسفانه این اثرات در افراد چاق شدت کمتری داره. طبق یک مطالعه کافئین میزان چربی سوزی رو در افراد لاغر ۲۹ درصد بالا برد، درحالی که این مقدار واسه افراد چاق تنها ۱۰ درصد بود. این اثر کافئین، با افزایش سن کاهش پیدا میکنه و در افراد جوون شدیدتره.

کافئین و کاهش وزن در درازمدت

قهوه شامل محرک هاست آموزشی

به یاد داشته باشین که کم کم بدن تون نسبت به اثر کافئین بر کاهش وزن مقاوم تر شده و میزان کاهش وزن در اثر مصرف کافئین کاهش پیدا میکنه.

در کوتاه مدت کافئین میزان سوخت وساز و چربی سوزی رو افزایش می ده، ولی پس از یه مدت افراد نسبت به کافئین مقاوم می شن و دیگر کافئین نمیتونه اثر قبلی رو برجای بزاره.

حتی اگه اثر کافئین در افزایش کالری سوزی در درازمدت کم بشه، بازم کافئین می تونه اشتها رو کاهش بده و موجب شه کمتر غذا بخورین.

در یک مطالعه کافئین تونست اشتهای مردها رو کاهش بده و موجب شه اونا در وعده غذایی بعد از مصرف کافئین کمتر غذا بخورند، ولی در زنان اینجور تأثیری مشاهده نشد. در یک مطالعه دیگر حتی برروی مردها هم تأثیری مشاهده نشد.

اثر کافئین و قهوه در لاغری می تونه در افراد مختلف، فرق داشته باشه. تا این لحظه دلایلی از اثرات درازمدت کافئین بر لاغری مشاهده نشده.



 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید