هیچکی منکر فواید ورزش واسه سلامتی بدن نمی شه، اما فکر می کنین لاغری با ورزش چقدر امکان پذیره؟ شاید شمام شنیده باشین که میگن لاغری بدون ورزش راحت تر و موثرتره، یا افرادی رو دیده اید که روشای لاغری بدون رژیم و ورزش رو دنبال می کنن و چه بسا موفق به کاهش وزن هم می شن. از طرف دیگر، افراد زیادی هم واسه لاغری، ورزش رو پیشنهاد می کنن. اما واقعیت چیه؟ آخرش واسه کاهش وزن ورزش کنیم یا نه؟ همراه ما باشین تا حقایق لاغری با ورزش رو براتون بگیم.

 

۱. لاغری با ورزش فقط بخشی از داستان کاهش وزنه

اگه کالری زیادی مصرف می کنین هیچ راه گریزی از چاقی وجود نداره. دکتر رابرت کوشنر (Robert Kushner) متخصص مریضی چاقی می گه: بیشتر بیماران فکر می کنن نتیجه لازم رو از ورزشنمی گیرن. اونا میگن در سه ماه گذشته، هفته ای ۳ روز به مدت نیم ساعت ورزش کردن. پس حتما در سوخت و ساز ما مشکلی هست.

اون به بیمارانش می گه که ورزش کردن واسه اونا خیلی خوبه اما نقطه شروع کاهش وزن، رژیم غذاییه. اون می افزاید: در اول باید رژیم غذایی رو تنظیم کنیم. بازم که وزن تون کمتر می شه روی افزایش فعالیتای ورزشی بیشتر تمرکز کنین. ادامه این روند و داشتن یک زندگی پرتحرک می تونه به مهم ترین بخش کنترل وزن تون تبدیل شه.

بقیه کارشناسان هم به اهمیت فعالیتای ورزشی اشاره می کنن اما روی مقدار اون تأکید دارن. دکتر جیمز اُ. هیل (James O. Hill) مدیر مرکز تغذیه ی انسانی دانشگاه کلرادو می گه: کم کردن ۱۰۰۰ کالری از رژیم غذایی خیلی آسون تر از سوزاندن ۱۰۰۰ کالری با فعالیت ورزشیه. تحقیقات زیادی وجود دارن که نشون میدن انجام ورزش با کم شدن وزن رابطه داره البته اگه به اندازه کافی و به طور دائمی باشه.

پاملا پیکه (Pamela Peeke) سخنگوی دانشگاه پزشکی ورزشی می گه که برنامه های ورزشی بخش مهمی از برنامه کاهش وزنه اما دلیل اون چیزی غیر از سوزاندن کالریه. اون به فواید ذهنی ورزش اشاره می کنه که در درازمدت باعث ایجاد انگیزه در فرد می شه. پیکه به بیمارانش پیشنهاد می کنه واسه تشکر از بدن خود شروع به پیاده روی کنن. اون می گه: اونا سالای سال بدن خود رو با مصرف زیاد مواد غذایی تخریب کردن اما حالا می تونن واقعا از بدن خود استفاده کنن و به زندگی خود برگردن نه اینکه بدن شون تبدیل به منشأ عذاب، خجالت و ناراحتی اونا بشه.

۲. ورزش واسه حفظ وزن الان ضروریه

لاغری با ورزش و حقایقی که درباره اون باید بدونین " آموزشی

بله، ورزش واسه حفظ وزن الان ضروریه. دکتر جیمز هیل می گه: بارها به این مسئله اشاره کردم. کمتر کسی رو می ببینن که بتونه بدون ورزش منظم، وزن خود رو ثابت نگه داره. فهمیدیم افرادی که فقط روی رژیم غذای تمرکز می کنن بدون فعالیت ورزشی نمی تونن در درازمدت خیلی موفق باشن.

اون اخطار می ده که اگه فقط روی رژیم غذایی تمرکز کنین موفقیت شما موقتیه. دلایل زیادی نشون می ده بدون فعالیت فیزیکی، وزن این افراد دوباره زیاد می شه.

تیموتی چرچ (Timothy Church) مدیر مرکز تحقیقات پیشگیری پزشکی می گه: وقتی در مورد کاهش وزن صحبت می کنیم نمی تونیم فقط از رژیم غذایی یا فقط از برنامه ورزش صحبت کنیم. باید به هر دو مسئله هم زمان توجه کنین.

۳. زیاده روی در مصرف غذا همه سعیا رو به باد می ده

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   لاغری بدون رژیم و ورزش با ۱۱ روش ساده و موثر 

ورزش نمیتونه برابر انتظار شما کالری بسوزونه. کتیان سلرز ویلیامز (Kathianne Sellers Williams) متخصص تغذیه می گه: بیشتر افراد میزان فعالیتای ورزشی خود رو ۳۰ درصد بیشتر در نظر می گیرن و میزان مواد غذایی مصرفی خود رو هم ۳۰ درصد کمتر به حساب میارن. وقتی به برنامه غذایی و تمرینی افراد نگاه می کنم، بعضی چیزها درست به نظر نمی رسه. مردم فکر می کنن که من ۶۰ یا نیم ساعت در باشگاه عرق ریختم، این ورزش باید اثر مواد غذایی که مصرف کردم، از بین ببره. اما واقعیت اینه که میزان مصرف مواد غذایی اونا بالاست.

باید بقیه ی کالریایی رو که درزمان روز مصرف می کنین، به حساب بیارین و ببینین جدا از جلسه ی ورزشی، در زندگی تون چقدر بدون فعالیت هستین.

در طول روز همیشه نشسته اید و هم زمان غذا هم می خورید. چه جوری می خواید این کالری رو با یک جلسه ورزش بسوزونین؟

محاسبه میزان کالری سوزانده شده درزمان تمرین بسیار سخته. به ویژه اگه شما سخت تمرین کرده باشین تصور می کنین دیگر واسه چند روز، هر چقدر غذا بخورین مشکلی نداره.

۴. دستگاه های ورزشی در مورد کالری همه چیز رو به شما نمیگن

لاغری با ورزش و حقایقی که درباره اون باید بدونین " آموزشی

تردمیل و بقیه دستگاه های ورزشی بیشتر مانیتورهایی دارن که میزان کالری سوزانده شده رو نشون میدن. کونگ چن (Kong Chen) مدیر مرکز تحقیقات متابولسیم در مؤسسه سلامتی ملی می گه: این مانیتورها تقریبا درست میگن اما این عدد واسه هر فرد می تونه متغیر باشه.

این دستگاه ها می تونن انگیزه بخش باشن اما راهنمای درستی واسه محاسبه میزان غذای مصرفی نیستن. مهم نیس که مانیتور ۳۰۰ یا۴۰۰ کالری نشون بده. اگه هر روز در این سطح با بیشتر از این تمرین کنین می تونین به هدف خود برسین به شرط اون که بر میزان غذای خود اضافه نکنین.

این دستگاه ها، کالریایی رو که شما بدون ورزش می سوزونین، محاسبه نمی کنن. اینطوری نیس که شما ۴۰ دقیقه تمرین کنین و ۲۲۰ کالری بسوزونین و اینکه بشینین و هیچ کالری نسوزونین. همین که پشت میز نشسته اید یا در حال بازی با کودکان خود هستین در همون مدت نزدیک به ۷۰ کالری می سوزونین. اگه ورزش نمی کنین باید این کالری رو از کالری کلی خود کم کنین تا کالری کلی کمتر شه.

۵. یک نوبت تمرین روزانه کفایت نمی کنه

یک جلسه کوتاه ورزشی بهترین راه واسه کاهش و کنترل وزن نیس. بهتره کلا یک زندگی فعال و پرتحرک داشته باشین.

مسئله، نیم ساعت ورزش نیس بلکه تغییر زندگی بی حرکت و بی تحرکه. نیم ساعت ورزش روی تردمیل بد نیس اما این نیم ساعت نمیتونه جبران ۲۳ ساعت و نیم زندگی بی جنب و جوش باشه. بهتره فعالیتای خود رو درزمان روز تقسیم کنین.

بهتره انتظارات واقعی ای از لاغری با ورزش داشته باشین و با قدمای کوچیک به طرف هدف خود، یعنی کاهش وزن حرکت کنین. همون قدر که کالری مصرفی و سوزانده شده مهمه باید نقش استرس، خواب و بقیه عواملی مؤثر بر وزن رو هم در نظر بگیرین. باید به سبک زندگی کلی خود نگاه کنین نه اینکه چند وقت یک بار به باشگاه برید. عوامل مؤثر بر چاقی و وزن زیادند و خلاصه کردن اونا به یک عامل مثل برنامه غذایی یا ورزش نمیتونه راه حل مناسبی باشه. اینا عوامل مهمی هستن اما تموم داستان رو بازگو نمی کنن.



 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید